Najczęstsze przyczyny chorób paznokci

Choroby paznokci stanowią problem, z którym muszą mierzyć się zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Na dodatek schorzenia te coraz częściej dotykają młodych osób, a nawet dzieci. Nie zawsze muszą one jednak wynikać z braku higieny. Okazuje się, że czynników, które odpowiadają za uwidocznienie się zmian na paznokciach, jest znacznie więcej.

Co przyczynia się do nieprawidłowego stanu paznokci?

Jedną z najczęstszych przyczyn chorób paznokci u stóp jest noszenie niewygodnych, nieprzewiewnych butów bądź nienoszenie ich wcale np. podczas korzystania z publicznych szatni, pryszniców czy basenów. Stany chorobowe nierzadko wynikają również z nieprawidłowego metabolizmu, zaburzeń w układzie hormonalnym, niedoboru witamin bądź przypadłości ogólnoustrojowych (m.in. niedokrwistości, cukrzycy, łuszczycowego zapalenia stawów). Dochodzi do nich także na skutek zaniedbań po mechanicznych urazach. Źródłem wielu dolegliwości może być też długotrwałe stosowanie zbyt twardych pilników bądź złej jakości preparatów do paznokci. Dodatkowo wśród przyczyn często wymienia się nadmierne korzystanie z zabiegów kosmetycznych.

Co zrobić, jeśli zaniepokoi nas stan paznokci u stóp?

W sytuacji pojawienia się niepokojących zmian na paznokciach należy udać się na konsultację np. do gabinetu podologicznego w Łodzi, by specjalista mógł postawić diagnozę i zaproponować leczenie. Istotna pozostaje także profilaktyka. Chcąc uniknąć chorób paznokci, należy przede wszystkim dbać o higienę nóg, w tym dokładnie osuszać stopy po każdym umyciu, a także regularnie obcinać paznokcie. Jednocześnie nie należy korzystać z cudzych butów, ręczników oraz akcesoriów do pielęgnacji. Ponadto warto zastanowić się, czy stosowana dieta jest odpowiednio zróżnicowana, a przy tym bogata w witaminy oraz makro i mikroelementy.