Jak powstaje grzybica paznokci?

Grzybica paznokci najczęściej rozwija się na stopach. To wstydliwy i męczący problem. Leczenie trwa czasem długo, powinno być prowadzone pod okiem doświadczonego lekarza. Sprawdź, jakie są przyczyny powstawania grzybicy i co możesz zrobić, by się przed nią uchronić.

Przyczyną grzybicy jest zakażenie dermatofitami, grzybami drożdżopodobnymi lub pleśniowymi. Rozwijają się one w środowisku ciepłym i wilgotnym. Sprzyja im więc noszenie grubych, nieprzepuszczających powietrza skarpet i obuwia, a także częste urazy paznokci, które zdarzają się na przykład u osób uprawiających intensywnie sport. Do zakażeń dochodzi często w czasie chodzenia bez obuwia w ośrodkach sportowych, korzystania z pożyczonych butów lub wspólnej łazienki z osobą chorą na grzybicę. Są na nie narażone szczególnie osoby starsze, osłabione, cierpiące na choroby przewlekłe takie jak cukrzyca, łuszczyca, nowotwory, AIDS, choroby naczyń obwodowych. Na grzybicę paznokci częściej chorują mężczyźni oraz osoby palące papierosy.

Grzybica paznokci objawia się przebarwieniami w kolorze żółtym, brązowym lub czarnym, pogrubieniem, odkształceniem i kruchością paznokci, czasem także bólem i nieprzyjemnym zapachem. Objawy te mogą jednak świadczyć także o innych chorobach, dlatego diagnozę powinien postawić doświadczony podolog. Nieleczona grzybica paznokci może prowadzić do utraty paznokci, rozwoju cellulitisu (infekcji bakteryjnej), przenikania groźnych grzybów do innych partii ciała (także do krwi).

Jak zapobiegać rozwojowi grzybicy paznokci?

Niezwykle ważne jest, by leczenie grzybicy rozpocząć jak najwcześniej, kiedy zmiany nie są jeszcze bardzo rozległe. Najlepiej jednak robić wszystko, by nie doprowadzić do zakażenia, czyli:
• nie chodzić boso w ośrodkach sportowych;
• nosić dobrej jakości obuwie i skarpety;
• korzystać ze sprawdzonych salonów pedicure, gdzie przestrzega się higieny;
• przycinać paznokcie krótko;
• osuszać skórę dokładnie po kąpieli;
• nie używać wspólnych narzędzi kosmetycznych (cążek, nożyczek, pumeksu).