Czym są modzele na stopach i jak sobie z nimi poradzić?

Modzele są zgrubieniami na warstwie rogowej naskórka. Powstają na skutek długotrwałego ucisku. Na początku nie są bolesne, jednak z czasem mogą pękać, co czasami doprowadza do zakażeń i bólu. Modzele są najczęściej problemem kobiet często noszących obuwie na wysokim obcasie. Nie jest to jednak jedyny powód powstawania tych zmian.

Dlaczego na stopach powstają modzele?

Modzele mogą pojawiać się na dłoniach, rzadziej kolanach i łokciach. Najczęściej jednak powstają na stopach. Powstają na podeszwowej stronie stopy. Mają żółty lub szary odcień, nie są ostro ograniczone od zdrowej skóry, nie mają jądra. Rzadko pojawiają się u dzieci.

Dobrze jest zapobiegać powstawaniu modzeli i innych zmian na stopach, dlatego warto wiedzieć, co je powoduje. Poza noszeniem obcasów przyczynami modzeli są:

• chodzenie w zbyt ciasnym lub za dużym obuwiu
  • chodzenie w butach z bardzo cienką podeszwą
  • nienoszenie skarpetek
  • chodzenie boso po twardej powierzchni
  • za częste ścieranie naskórka
  • otyłość

Na powstawanie modzeli mają wpływ także niektóre choroby, takie jak cukrzyca, niedoczynność i nadczynność tarczycy, czy reumatoidalne zapalenie stawów. Ten problem może dotykać również kobiet w ciąży i osób z płaskostopiem.

Jak usunąć modzele?

Modzele najlepiej usuwać w gabinecie podologa. Zapraszamy do skorzystania z oferty naszego gabinetu podologicznego w Łodzi.

Modzele z początku mogą nie sprawiać problemów, jednak nie należy ich lekceważyć, ponieważ zaniedbanie ich może prowadzić do pogłębienia się problemu. Zdecydowanie łatwiej leczy się je, gdy są niewielkie.

Zabieg usuwania modzeli w gabinecie podologa nie jest bolesny. Wykonuje się go przy użyciu frezarki lub dłuta z pustym w środku wiertłem. Po usunięciu zmiany może pozostać nieduża dziurka, która wymaga opatrzenia, w celu uniknięcia zakażenia.